جمعه , آوریل 19 2024
تقویت حافظه

بهترین تکنیک های تقویت حافظه

چگونه میتوانیم حافظه خود را تقویت کنیم؟ آیا شما هم با مشکل حافظه روبرو هستید و در یادآوری مشکل دارید؟ امروزه مشکل حافظه یکی از بزرگترین دغدغه های ذهنی بسیاری از افراد در جامعه میباشد، در واقع حافظه مرکز ضبط و نگهداری اطلاعات مغز میباشد و برای یادآوری اطلاعات به مغز کمک زیادی میکند.

حافظه توانایی ما برای رمزگذاری، ذخیره، نگهداری و متعاقباً بخاطر آوردن اطلاعات و تجربیات ذخیره شده در مغز است. حافظه انسان شامل توانایی حفظ و بازیابی اطلاعاتی است که ما تجربه کرده ایم.

 شاید شما هم در بخاطر آوردن شماره تلفن ها، درس هایی که خوانده اید، اسامی دوستان خود مشکل داشته باشید، اما نیازی نیست نگران باشید، ما در مقاله پیش رو کوشیده ایم تمام اطلاعات کاربردی درباره حافظه، تکنیک های تقویت حافظه و انواع حافظه را بیان کنیم، این مقاله را مطالعه کنید و با استفاده از تکنیک های تقویت حافظه، ذهن خود را تقویت کنید.

حافظه چیست؟

 حافظه چیست؟

انسان موجود اجتماعی است و دارای حافظه ذخیروی قوی میباشد، اطلاعاتی که به ذهن داده میشود، ابتدا پروسس شده و به شکل قابل استفاده ای تبدیل میشود؛ این مرحله را مرحله رمز گذاری اطلاعات مینامند؛ سپس در مرحله پایانی، در صورتی که نیاز داشته باشیم، آنها را بازیابی میکنیم.

حافظه دارای سه بخش مهم: خیلی کوتاه مدت، کوتاه مدت و بلند مدت میباشد.

حافظه خیلی کوتاه مدت(حافظه حسی)، بخشی است که فرایند یادآوردی اطلاعات آن کوتاه مدت میباشد و فقط چند ثانیه طول میکشد تا اطلاعات حسی را درباره جهان پیرامون بدست آوریم.

حافظه کوتاه مدت نسبت به حافظه قبلی کمی طولانی تر است و حدوداً 20 تا 30 ثانیه طول میکشد، تا اطلاعات بیرونی را ذخیره و نگهداری کند

حافظه طولانی مدت، به عنوان هسته اصلی نگهداری اطلاعات میباشد که خارج از آگاهی فوری ما نهفته است، وقتی ما اطلاعات را بصورت کامل دریافت کنیم و بر مهم بودن اطلاعات مغز خود تأکید کنیم، اطلاعات وارد حافظه طولانی مدت ما میشوند که بعضی از آن اطلاعات را حتی میتوانیم تا آخر عمر خود بخاطر داشته باشیم.

مشکل فراموشی

مشکل فراموشی

فراموشی یک اتفاق عادی است که در اکثر افراد اتفاق می افتد، دلایل زیادی وجود دارند که حافظه دچار از دست دادن اطلاعات میشود و فرد با مشکل فراموشی مواجه میشود.

  • یکی از دلایلی که باعث فراموشی میشود، عدم ذخیره اطلاعات است، بعضی اوقات اطلاعات به سادگی از حافظه گم میشوند، یا در مراحل ابتدایی درست ذخیره نمیشوند.
  • دخالت در اطلاعات یکی از عوامل دیگری است که باعث ایجاد فراموشی در فرد میشود.
  • فراموش کردن بطور عمدی نیز یکی از دلایلی است که اطلاعات از حافظه بیرون میشود، زیرا بعضی از افراد عمداً میخواهند اطلاعاتی را فراموش کنند.
  • ایجاد مشکل در فرایند بازیابی نیز باعث میشود تا مغز نتواند اطلاعات را بصورت درست بازیابی کند.

برای بخاطر آوردن خاطرات گذشته، ابتدا باید اطلاعات کدگذاری شده در حافظه را بازیابی کنیم. گاهی وقتا این روند دچار اختلال میشود و حافظه نمیتواند اطلاعات را بازیابی کند. عوامل زیادی وجود دارند که میتواند در نحوه بازیابی خاطرات تأثیر بگذارند، که این پدیده را نوک زبان می نامند.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

تمرکز بر مطالعه

تمرکز یکی از مهمترین عواملی است که میتواند حافظه را تقویت کند، اگر اهل مطالعه نیستید، باید یادآور شویم  که شما باید بطور الزامی برای خود برنامه مطالعه ایجاد کنید و در هنگام مطالعه کردن تمرکز کنید، زیرا تمرکز بر مطالعه میتواند ذهن شما را تقویت کند.

 مطالعه کردن در فضای آرام میتواند تمرکز شما را تقویت کند، اگر در فضای پر سرو صدایی قرار دارید که وسایل برقی، اعضای خانواده  و عوامل دیگر شما را اذیت میکنند، تمرکز کردن برای شما سخت تر میشود، بنابر این بهترین کار این است که در یک فضایی بروید که سروصدا نباشد، مثل رفتن کنار ساحل، رفتن داخل اتاق کار…

دسته بندی اطلاعات

بهترین روش برای مدیریت کردن اطلاعات دسته بندی آنها میباشد، جملات و کلمات مشابه را در دسته بندی های مشابه قرار بدهید، قراردادن اطلاعات در دسته های مختلف باعث میشود شما بهتر بتوانید آنها را یاد آوری کنید،‌ وقتی در خانه قرار دارید، برنامه های کاری خود را مشخص کنید، وقتی در دانشگاه هستید، برنامه های درسی دانشگاه خود را مشخص کنید.

مطالعه کردن

تصور کردن اطلاعات

در صورتی که میخواهید اطلاعات را بخوبی یادآوری کنید و حافظه شما در یادآوری اطلاعات مشکلی نداشته باشد، بهترین تکنیک این است که اطلاعات را از قبل در ذهن خود تجسم کنید. اگر نشانه تصویری زیادی در اختیار ندارید، برای خودتان اجسام را نشانه گذاری کنید، این باعث میشود شما بتوانید براحتی اطلاعات را کدگذاری کرده و در بوسیله کد بخاطر بیاورید.

تمرین و تکرار

برای اینکه اطلاعات در حافظه دایمی شود ثبت شود، بهتر است هرچند وقت یکبار اطلاعات را بصورت کامل مرور کنید، یادآوری و تکرار اطلاعات باعث تازه تر شدن اطلاعات ذهن شما میشود، اکثر افراد در تایم صبح، پس از آنکه از خواب بیدار میشوند، موضوعات درسی و پلان های روزمره خود را مرور میکنند و تا آخر روز همه اطلاعات و برنامه ها در ذهن آنها باقی میماند.

کار کشیدن از حافظه باعث میشود تا حافظه شما مجبور شود، روند دریافت، پروسس و بازیابی اطلاعات را بخوبی انجام بدهد، یکی از ساده ترین راه هایی که میتوانید از حافظه خود کار بکشید، یادگرفتن زبان خارجی است، مخصوصاً لغت خوانی، افزایش ذخیره لغات به شدت روی عملکرد حافظه شما تأثیر میگذارد.

ایجاد خلاقیت با تفکر

برای اینکه ذهن شما انگیزه تحرک داشته باشد، بهترین کار این است که تفکر کنید و یک اثر جدیدی از خود خلق کنید،‌ یک کار جدیدی انجام بدهید، به چیز هایی که علاقه دارید، فکر کنید و یک مهارت جدیدی یاد بگیرید.

طبق مطالعاتی که انجام شده است، اکثر افرادی که ذهن آنها کار نمیکند و حافظه آنها ضعیف بوده است، با یادگیری یک مهارت جدید( زبان خارجی، کار کامپیوتری، کار فنی..) توانسته اند حافظه خود را تقویت کنند.

کلام آخر

حافظه به عنوان هسته فعالیت های خلاقانه انسان و بزرگترین مرکز تولید و پروسس اطلاعات میباشد؛ گاهی اوقات این حافظه دچار مشکل میشود و درست عمل نمیکند، برای تقویت حافظه و بالابردن عملکرد حافظه راه هایی وجود دارد که شما میتوانید از آنها استفاده کنید و موفقیت های زیادی بدست آورید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا مشکل یادآوری و یادگیری شما رفع شده باشد و بتوانید در اوج قله های خوشبختی قرار بگیرید.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر، به وبلاگ باوند کالا مگ مراجعه فرمائید.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه میتوان با مشکلات مبارزه کرد

چگونه میتوان با مشکلات مبارزه کرد؟

مبارزه با مشکلات احتمالاً شما هم گاهی وقت ها به مشکلی برخورده اید که شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *