شنبه , آوریل 20 2024
جان راکفلر

نگاهی به زندگی ثروتمندترین فرد جهان

احتمالاً اسم ثروتمندترین فرد جهان و یکی از مشهورترین افراد دنیا (راکفلر) را شنیده اید. احتمالاً شما هم داستان ثروتمند شدن آقای جان راکفلر را شنیده اید و دوست دارید با شناخت آقای راکفلر راه و روش ثروتمند شدن خودتان را دریابید. میخواهید بدانید آقای راکفلر چگونه ثروتمندترین فرد جهان شد؟ راکفلر کی بود؟

ثروت آقای جان راکفلر چقدر بود؟ راکفلر از کدام کشور بود؟… این ها همه سوالهایی هستند در مورد آقای جان راکفلر و  زندگی نامه اش که در ذهن خیلی از افراد ایجاد شده اند. ما در این مقاله به بررسی شناخت زندگی نامه ، ثروت، و شروع زندگی تجاری آقای راکفلر میپردازیم و به همه سوالهای ممکن پاسخ خواهیم داد.

راکفلر کی بود؟

اسم کاملش جان دیویسون راکفلر است. راکفلر در سال 1839 در ایالت نیویورک ایالات متحد آمریکا متولد شد. مادرش اسکاتلندی و پدرش آمریکایی- آلمانی تبار بود. او سرمایه دار و نیکوکار آمریکایی بود که به عنوان ثروتمندترین مرد آمریکایی و همچنان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شده است او فرد خیرخواه و بشر دوستی بود که با تاسیس بنیادهای خیریه اش، تاثیرات چشم گیری روی بخشهای پزشکی، تحقیقات عملی و آموزش گذاشت.

آغاز به کار جان راکفلر

او در یک خانواده شش نفری به دنیا آمده بود که کشاورز بودند و از جان و خواهرانش انتظار میرفت که کار کشاورزی انجام دهند.جان راکفلر از کودکی هوش بالایی داشت و در دروان کوکی خود شروع به کار و کسب درامد کرده بود. او با فروش بوقلمون، سیب زمینی، آب نبات و در نهایت دادن وام های ناچیز به همسایه ها درامد داشت.

آغاز کارهای رسمی آقای جان راکفلر از سن 16 سالگی بود که به عنوان دستیار حسابداری در یکی از شرکت ها استخدام شده بود ولی حقوقش ثابت نبود بلکه پورسانت دریافت میکرد و به همین دلیل تا مدت 14 هفته هیچ پولی دریافت نکرد اما پس از آن 50 دلار در هفته درامد داشت و ماهانه 25 دلار در ماه برایش به عنوان حقوق ثابت تعیین شد.

او سه سال در این شرکت کار کرد و پس از آن از شرکت جدا شد و تصمیم گرفت که کسب و کار خودش را داشته باشد و با شریک خود آقای موریس کلارک شرکت نفتی تأسیس کردند اما پس از مدتی سهم خود را به کلارک فروخت و با شرکت اندروز شراکت خودش را آغاز کرد.

مدتی بعد او شرکت کلارک را خریداری کرد و تحت عنوان راکفلر اندروز به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه دوران سخت بازار نفت فرا رسید و قیمت نفت به سرعت پایین آمد. تصمیم به ادغام شرکتش با شرکت بزرگ استاندارد اویل (Standard Oil) گرفت و در سال 1870، به بزرگترین سهامدار نفت آمریکا تبدیل شد و بیشتر از 90 درصد نفت آمریکا در اختیار او بود.

در سال 1911 دادگاه حکم صادر کرد که استاندارد اویل به دلیل نقض قوانین انحصار فدرال باید فعالیت خود را متوقف کند. آقای جان راکفلر با تأسیس راه آهن آمریکا، قدم بزرگی را در عرصه صنعت برداشته و توانست دورترین نقاط کشور آمریکا را باهم نزدیک سازد. او با استفاده از راه آهن، توانست نفت را به سرتاسر آمریکا به فروش برساند. راکفلر بنیان گذار دانشگاه راکفلر و شیکاگو بود.

ثروت جان راکفلر چقدر بود؟

جان راکفلر پس از اینکه از مدیریت شرکت استاندارد اویل دست کشید، 40 سال باقی عمر خود را وقف امور خیریه کرد. شرکت استاندارد اویل بر اساس حکم دادگاه به 34 واحد مجزا تقسیم شد که بعداً مشخص شد که ارزش واحدهای مجزا بصورت تکی خیلی بیشتر از ارزش مجموعی این شرکت بود.

در سال 1913 ثروت آقای راکفلر 900 میلیون دلار تخمین زده شد معادل به 3 درصد تولید ناخالص ملی آمریکا در آن سال بود و در سال 1916 با داشتن 1 میلیارد دلار ثروت، اولین میلیاردر آمریکا شد. در سال 2019 (تخمین زده شده) تقریباً 408 میلیارد دلار ثروت داشت که معادل به 2 درصد اقتصاد تمام آمریکا در همان سال بود.

اواخر عمر جان راکفلر

جان راکفلر 40 سال اخیر عمر خود را در بازنشستگی بسر برد و در امور خیریه کارهای زیادی انجام داد و 35 میلیون دلار را در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داد تا اینکه بنیاد راکفلر تاسیس شد و در امور تحقیقاتی و طبی خدمات ارزنده ای به جهانیان عرضه کرد.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

بیل گیتس

بیل گیتس و زندگی نامه اش 2022

بیل گیتس کیست؟ آیا در مورد خیر اندیش‌ترین مرد جهان میدانید؟ بیل گیتس که نام …

2 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *