جمعه , آوریل 19 2024
مهارت لیسنینگ

چگونه مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

آیا می دانید تقویت مهارت لیسنینگ هورمون های مغز را فعالتر می‌کند؟ آیا می‌دانید تقویت لیسنینگ علاوه بر اینکه مهارت های دیگر شما را تقویت می‌کند، سرعت زبان و شیوایی کلام شما را بیشتر می‌کند؟

مهارت لیسنینگ در زبان فارسی معنی ” مهارت شنیدن” را میدهد. شنیدن از طریق گوش ها انجام می‌شود و وقتی صدا از طریق حس شنوایی وارد مغز می‌شود، هورمون های مغز را وادار به فعالیت می‌کند، بنابر‌این مغز فعال می‌شود و این روند بر هشیاری مغز تأثیر مثبت می‌گذارد و روند یادگیری مغز را تسریع می‌بخشد.

حافظه کاری شنیداری یکی از با ارزش‌ترین و اصلی‌ترین فرایندهای شناختی و اساس یادگیری است، بنابراین برای یادگیری زبان انگلیسی ابتدا باید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید، سپس اقدام به یادگیری مهارت های زبانی دیگر کنید. اینگونه به راحتی می‌توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

مهارت لیسنینگ یکی از چهار مهارت هر زبانی است که از طریق حس شنوایی تقویت می‌شود. لیسنینگ در زبان انگلیسی یکی از مهم ترین و جذاب ترین بخش های این زبان است اما اکثر زبان آموزانی که انگلیسی می‌آموزند، در بخش لیسنینگ با مشکل بر‌می‌‍خورند و به دنبال راه‌های تقویت لیسنینگ هستند. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا چند روش اساسی و جذاب در رابطه به تقویت لیسنینگ بیان کنیم تا شما خواننده عزیز بتوانید مشکل لیسنینگ خود را برطرف کنید.

تقویت مهارت لیسنینگ

آیا دوست دارید با یادگیری زبان انگلیسی زندگی خود را متحول کنید؟

اگر دوست دارید آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته برای شما راحت باشد و بتوانید بخش های مختلف زبان انگلیسی (اسپیکینگ، ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ، گرامر) را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم ابتدا از مهارت لیسنینگ شروع کنید سپس سراغ کتاب گرامر زبان انگلیسی رفته و گرامر خود را تقویت کنید. یادگیری همزمان این دو بخش، مدت زمان و هزینه آموزش زبان شما را کاهش می‌دهد.

با یادگیری تکنیک های تقویت لیسنینگ، شما نیازی به رفتن به کلاس و پرداخت هزینه هنگفت ندارید زیرا می‌توانید با گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم های خارجی و گوش دادن به پادکست های انگلیسی آکادمیک مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. 

با تقویت مهارت لیسنینگ، شما می‌توانید مهارت اسپیکینگ زبان انگلیسی خود را در مدت زمان کم تقویت کنید، زیرا ذهن شما با اصطلاحات و کلمات زیادی آشنا است.

اگر شما در جریان آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته باشید و یا اینکه در کلاس های آمادگی آزمون های آیلتس و تافل هستید، به خوبی درک می‌کنید که تمام بخش های زبان انگلیسی وابسته به مهارت شنیداری(لیسنینگ) هستند و در صورتی که لیسنینگ شما ضعیف باشد، همه بخش های زبان شما ضعیف است.

شاید برای شما سوال باشد که چگونه می‌توانید در مدت زمان کم، مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید؟ نگران نباشید، ما راه‌های ساده و کاربردی را در زیر بیان کرده ایم، با انجام دادن این روش ها لیسنینگ شما قوی‌تر می‌شود.

کلید های طلایی تقویت لیسنینگ

مهم‌ترین راه‌های تقویت لیسنینگ (4 کلید اساسی)

گوش دادن به موزیک انگلیسی

گوش دادن به موزیک بهترین راه تقویت مهارت لیسنینگ است، زیرا موزیک ضمن اینکه آرامش‌بخش است و ما موزیک را دوست داریم، یکی از پیچیده‌ترین بخش های زبان انگلیسی است. زبان موزیک خیلی پیچیده‌تر از زبان گفتاری است و برای اینکه لیسنینگ شما به بالاترین سطح برسد، گوش دادن به موزیک بهترین راه است.

تماشای فیلم و سریال انگلیسی

مطمئناً یکی از بخش های مورد علاقه شما هم تماشای فیلم و سریال است، فیلم و سریال انگلیسی علاوه بر اینکه جذاب است و سرگرمی ایجاد می‌کند، به یادگیری سریع مهارت های زبانی شما هم کمک می‌کند. پس اگر از مطالعه کتاب و رفتن به کلاس های زبان خسته می شوید، مدت زمان مشخصی پای تلویزیون نشسته و همزمان با تماشای فیلم، مهارت لیسنینگ خود را نیز تقویت کنید.

مطالعه کتاب های ریدینگ انگلیسی

مطالعه کتاب های ریدینگ زبان انگلیسی علاوه بر اینکه مهارت ریدینگ شما را تقویت می‌کند، به تقویت مهارت لیسنینگ شما کمک زیادی می‌کند، زیرا با مطالعه کتاب های ریدینگ، ذهن شما با کلمات، اصطلاحات و جملات آشنا می‌شود و در اثنای شنیدن بسیاری از کلمات و لغات برای شما آشناست و به‌خوبی درک می‌کنید.

یادداشت برداری از فایل صوتی

یادداشت برداری از فایل صوتی که می شنوید، به شما کمک می کند تا درصد کلماتی را که درک می کنید را مشخص کنید، در واقع شما مشخص می کنید که چند درصد از فایل صوتی را درک می کنید. سپس برای درک بهتر دوباره و سه باره گوش کنید تا کلمات جدید تری یاد بگیرید. این یکی از تکنیک های مهم بخش لیسنینک آزمون تافل و آیلتس است.

 

یادگیری زبان انگلیسی در دنیای امروزی که اینترنت و تکنولوژی پیشرفته کرده است، خیلی راحت و ساده است، حالا دیگر نیازی نیست در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت کنید، هزینه و زمان زیادی را صرف آموزش زبان کنید. شما می توانید با استفاده ازاینترنت، وارد سایت های آموزش زبان شوید و اکثر منابع آموزش زبان را بطور رایگان دانلود کرده، با خیال راحت داخل خانه خود نشسته و زبان بیاموزید.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

بورسیه فولبرایت

بورسیه فولبرایت آمریکا

با بورسیه تحصیلی فولبرایت آشنایی دارید؟ احتمالا شما هم دوست دارید مثل افراد زیادی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *