جمعه , آوریل 26 2024
نلسون ماندلا

زندگی نامه نلسون ماندلا

آیا نلسون ماندلا را میشناسید؟ نلسون ماندلا کی بود و چگونه توانست بزرگترین جنبش ضد تبعیض را رهبری کند؟

رولیهلاهلا ماندلا در 18 ژوئیه 1918 در قبیله مادیبا در روستای  موزو در کیپ شرقی بدنیا آمد. مادرش نونقافی نوسکنی و پدرش نکوسی مفاکانیسوا گادلا ماندلا، مشاور اصلی موقت مردم تمبو، کونگنتابا نام داشت.

مقاله پیش رو  راجع به نلسون ماندلا و فعالیت های او نوشته شده است، در این مقاله به زندگی نامه نلسون ماندلا، حرکت سیاسی و بخشی از ماندگارترین گفته های او اشاره شده است.

نلسون ماندلا 27 سال را به دلیل مخالفت با سیستم آپارتاید آفریقای جنوبی در زندان گذراند. او با شرایطی سختی مواجه شد که قرار بود عزم او را بشکند، اما ماندلا حاضر نشد از تلاش های خود برای دستیابی به برابری برای همه مردم دست بکشد. ماندلا عیرغم هزینه های شخصی وحشتناک زندان، همچنان به عنوان یک رهبر عمل می کرد و سایر زندانیان سیاسی خود را بسیج کرد. پس از آزادی، ماندلا به مذاکره برای پایان دادن به آپارتاید کمک کرد و اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک آفریقای جنوبی شد.

چرا ماندلا به زندان رفت؟

ماندلا به دلیل مخالفت با قوانین آپارتاید آفریقای جنوبی به زندان رفت. آپارتاید در زبان آفریقای جنوبی به معنای  جدایی است، قوانین آپارتاید، آفریقای جنوبی را به چهار دسته نژاردی مختلف(سفید اروپایی، سیاه پوست، رنگین پوست و هندی) تقسیم میکرد.

سفید پوستان 15 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی را تشکیل میدادند و از قدرت و ثروت برخوردار بودند. سیاه پوستان آفریقای جنوبی 80 درصد از جمعیت را تشکیل میدادند اما در پایین ترین سطح قدرت قرار داشتند.

زندگی اولیه نلسون ماندلا

نلسون ماندلا پس از مرگ پدرش توسط شخصی به اسم جونگینتابا بزرگ شد، او تحصیلات خود را در کالج بومی آفریقای جنوبی(بعداً نیز در دانشگاه فورت ها) به پایان رساند. کمی بعدتر نلسون ماندلا در آزمون صلاحیت برای وکالت پذیرفته شد.

نلسون ماندلا در سال 1944 به کنگره ملی آفریقا پیوست و رهبر آن اتحادیه شد، در همان سال با Evelyn Ntoko Mase آشنا شد و با او ازدواج کرد. ماندلا متعاقباً سمت های رهبری دیگری را بر عهده گرفت که از طریق آنها به  اعضای سازمان و مخالفت با سیاست های آپارتاید حزب ملی حاکم کمک کرد.

نلسون ماندلا در سال 1952 در ژوهانسبورگ، همراه با رهبر  ANC- اولیور تامبو که اولین دفتر قانون سیاه پوستان آفریقای جنوبی را تأسیس کرد، در همان سال، ماندلا نقش مهمی در راه اندازی کمپین مخالفت با قوانین مصوب آفریقای جنوبی را راه اندازی کرد. او به عنوان بخشی از این کمپین به سراسر کشور سفر کرد و کوشید از ابزار های اعتراضی غیرخشونت آمیز علیه قوانین تبعیض آمیز حمایت کند.

فعالیت های ضد آپارتاید ماندلا، او را به هدف مکرر مقامات تبدیل کرد و از سال 1952 به بعد تبعید شدن او توسط مقامات حکومتی شروع شد و این محدودیت ها شامل محدودیت در سفر، معاشرت و سخنرانی  می‌شد. نلسون ماندلا در سال 1956 با بیش از 100 نفر دیگر به اتهام خیانت دستیگر شد و مورد محاکمه قرار گرفت.

حرکت سیاسی نلسون ماندلا

نسلون ماندلا در سال 1952 در مخالفت کنگره ملی آفریقا و مبارزات  کنگره خلق در سال 1955 که اتخاذ منشور آزادی توسط آن برنامه آرمان ضد آپارتاید را فراهم می‌کرد، نقش اساسی داشت. او در سال 1956 به خیانت متهم شد و مدت 5 سال در حبس سپری کرد.

پس از آنکه در سال 1961 ماندلا از زندان آزاد شد، بطور پنهانی کشور را ترک کرد و با رهبران آفریقا در الجزایر و نقاط دیگر دیدار کرد. ماندلا پس از اینکه به عمق حمایت از کنگره پان آفریکانیست و عقیده عموم مبنی بر آنکه کنگره ملی آفریقا (یک انجمن کوچک وابسته به قبیله خهوسا و تحت کنترل سفید پوستان کمونیست قرار دارد) پی برد، به آفریقای جنوبی برگشت و از مردم ملی گرای آفریقا در کنگره حمایت کرد.

ماندلا مبارزات خرابکاری علیه اهداف نظامی و دولتی را رهبری کرده و طرح هایی تدوین کرد تا در صورتی که نتواند به آپارتاید خاتمه دهد، به جنگ چریکی متوسل شود. در سال 1962 پس از هفده ماه فرار، دستگیر شده و در ژوهانسبورگ زندانی شد.

ماندلا در تکاپوی بدست آوردن آزادی ملت خویش تلاش زیادی کرد و در نهایت پس از 27 سال زندانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. او پس از تلاش ها و زد و خورد های زیاد، به ریاست جمهوری کشورش انتخاب شد و پس از رئیس جمهور شدن، بنیادی برای حقوق بشر تأسیس کرد.

ماندلا در پیام تلویزیونی به مناسبت برگزاری المپیک زمستانی 2006، چنین گفت ” برای هفده روز، آنها هم اتاق شوند، برای 17 روز، آنها هم دل میشوند و برای 22 ثانیه رقیت همدیگر میشوند. 17 روز در برابری و 22 ثانیه در رقابت، چه دنیای شگفت انگیزی می‌شود. این امیدی است که در بازی های المپیک می بینم”

نلسون ماندلا در سال 1392 هجری شمسی در سن 95 سالگی در منزل خود ژوهانسبورگ در حالی درگذشت که کشورش را به اوج عدالت و آرامش رساند و نام خود را به عنوان پدر عدالت در جهان ثبت کرد.

ماندگارترین گفته های نلسون ماندلا

  • برای موفقیت این مهم نیست که از کجا شروع میکنید، بلکه این که هدف شما چقدر بالا است مهم است.
  • هیچ موهبتی بزرگتر از گذاشتن زمان و انرژی برای کمک به دیگران بدون انتظار وجود ندارد.
  • من آموختم که شجاعت نبود ترس نیست، بلکه غلبه بر ترس است.
  • مرا با موفقیتم قظاوت نکنید، با چندبار زمین خوردن و دوباره بلند شدنم قضاوت کنید.
  • آنچه در زندگی مهم است، این واقعیت نیست که ما زندگی کرده ایم، بلکه تفاوتی که ما در زندگی دیگران ایجاد کرده ایم است که زندگی ما را با اهمیت میسازد.
  • آموزش قوی ترین سلاحی است که میتوانید برای تغییر جهان از آن استفاده کنید.
  • یاد بگیرید که خودتان را بشناسید، بطور واقع بینانه و منظمی فرآیند های ذهن و احساسات خود را جستجو کنید.
  • مانند برده داری و تبعیض نژادی، فقر طبیعی نیست. فقر ساخته دست بشر است و اعمال انسان میتواند بر آن غلبه کرد و آنرا از ریشه از بین برد.
  • هر کس میتواند از شرایط خودش فراتر برود و به موفقیت دست پیدا کند، اگر وقف کاری که انجام میدهد، شده و به آن اشتیاق داشته باشد.
  • شما میتوانید هر روز دنیای ما را برای بهتر شدن تغییر بدهید، مهم نیست که این کار چقدر کوچک باشد.
  • زمانی که فقر، بی عدالتی و نابرابری در جهان ما ادامه داشته باشد،هیچ کدام نمیتوانیم به آرامش واقعی دست یابیم.
  • بخشش، روح را آزاد میکند و ترس را از بین میرد،به همین دلیل است که چنین سلاح قدرتمندی است.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر به وبلاگ مجله باوند کالا مراجعه کنید و از مطالعه موضوعات جالب روز لذت ببرید.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 با قیمت آنها

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 و قیمت آنها

آیا در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر های سال 2023 اطلاعاتی دارید؟ قیمت کامپیوترهای مدل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *