چهارشنبه , آوریل 24 2024
ایالات متحده آمریکا

همه چیز درباره ایالات متحده آمریکا

در مورد ایالات متحده آمریکا چه میدانید؟ ایالات متحده آمریکا که نام اختصاری آن ایالات متحده(U.S) میباشد. آمریکا کشوری است که دارای جمهوری فدرال و متشکل از 50 ایالت است. علاوه بر داشتن 48 ایالت همجوار که عرض های جغرافیایی میانی قاره را اشغال میکنند، ایالت های آلاسکا و جزیره هاوایی هم شامل کشور آمریکا میشوند.

ایالت های هم مرز از شمال به کانادا، از شرق به اقیانوس آرام وصل است. ایالت های هم مرز از شمال به کانادا، از شرق به اقیانوس اطلس، از جنوب به خلیج مکزیک و از غرب به اقیانوس آرام محدود میشوند. ایالات متحده چهارمین کشور بزرگ جهان از لحاظ مساحت است(پس از روسیه، کانادا و چین).

پایخت ملی ایالات متحده آمریکا، واشنگتن است که با کشور کلمبیا که در سال 1790 ایجاد شد، هم سرحد است.

مشخصه اصلی ایالات متحده احتمالاً تنوع زیاد آن است، محیط فزیکی آن از قصب شمال تا نیمه گرمسیری، از جنگل بارانی مرطوب تا بیابان خشک، از قله کوه های ناهموار تا دشت مسطح را دربر می گیرد. اگرچه کل جمعیت ایالات متحده بر اساس استاندارد های جهانی زیاد است، تراکم جمعیت آن نسبتاً پایین است. این کشور دارای برخی از بزرگترین مراکز شهری جهان و همچنین وسیع ترین مناطقی است که خالی از سکونت هستند.

برج آزادی

ایالات متحده دارای جمعیت بسیار متنوعی است، برخلاف کشور چین که عمدتاً مردمان بومی را در خود جای داده است، ایالات متحده تا حدود زیادی از مهاجرت گسترده و پایدار جهانی ناشی شده است. احتمالاً هیچ کشور دیگری به اندازه ایالات متحده دارای طیف وسیعی از نژادها، قومیت ها و فرهنگ ها نیست.

علاوه بر اینکه مردم بومی این کشور( سرخپوستان آمریکایی، آلئوت ها و اسکیموها) در این کشور زندگی میکنند، مهاجرانی که عمدتاً به امید فرصت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به آمریکا آمده اند، نیز دارای زندگی آرام و پیشرفته ای میباشند.

مردم ایالات متحده

ایالات متحده آمریکا از نظر استاندارد های جهانی نسبتاً جوان است و کمتر از 250 سال سن دارد. آمریکا اولین کشوری از مستعمرات اروپایی بود که با موفقیت از سرزمین مادری خود جدا شد و اولین کشوری بود حاکمیت در اختیار شهروندانش است، نه در دست دولت.

در یک و نیم قرن اولی که آمریکا کشف شد، کشور عمدتاً مشغول گسترش سرزمینی، رشد اقتصادی و اجتماعی بود که در نهایت به جنگ داخلی و دوره بهبودی انجامید. در قرن بیستم ایالات متحده به عنوان یک قدرت جهانی ظاهر شد و از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، یکی از قدرت های برجسته بوده است.

آمریکا کشوری است که فرصت های زیادی برای پیشرفت شخصی و ثروت بی نظیر شهروندانش وجود دارد.

مردم آمریکا

 

سرزمین ایالات متحده آمریکا

دو عنصر بزرگی که محیط فزیکی ایالات متحده را شکل میدهند؛ زمین شناسی و جو میباشند.

 زمین شناسی :الگوهای اصلی شکل زمین، زهکشی و منابع معدنی را تشکیل میدهند و خاک را به میزان کمتری تحت تأثیر قرار میدهند.

جو: شامل آب و هوا، توزیع خاک، گیاهان و حیوانات را تشکیل میدهد.

اگرچه این دو عنصر کاملاً، مستقل از یکدیگر نیستند.

آیالات متحده 382.628.9 کیلومتر مربع مساحت دارد. شهرهای بزرگ آن شامل واشنگتن دی سی، نیویورک، هیوستون، فیلادلفیا،‌ فینیکس، سن آنتونیو، سن دیگو، لس آنجلس… میباشند. در زیر به معرفی بعضی از این شهرهای  بزرگ خواهیم پرداخت.

معرفی سه شهر معروف آمریکا

شهر واشنگتن دی سی

واشنگتن دی سی با نام اختصاری واشنگتن، یکی از شهرهای بزرگ و در عین حال پایتخت کشور آمریکا می باشد. بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، این ناحیه تحت نظارت انحصاری کنگره ایالات متحده بوده است که به افتخار جرج واشنگتن نامگذاری و در سال 1971 تأسیس شد. این شهر بیست و پنجمین شهر پرجمعیت آمریکا است که تقریبا 1.761.00 نفر جمعیت و 747 کیلومتر مساحت میباشد.

شهر هیوستون

این شهر یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ایالات متحده آمریکا است که در ایالت تگزاس میباشد، در واقع چهارمین شهر پرجمعیت در کشور آمریکا است. این شهر در جنوب ایالات متحده قرار دارد که در سال 1836 بر روی کرانه  Buffalo Bayo پایه گذاری شد.

این شهر در اوسط قرن بیستم به مرکز پزشکی تگزاس(بزرگترین مرکز پزشکی-تحقیقاتی در دنیا) و مرکز فضایی ناسا تبدیل شد.

شهر نیویورک

شهر نیویورک پرجمعیت ترین شهر آمریکاست که از 5 ناحیه اساسی ( بانکس، بروکلین، کوینز، منتهن و استیتن آیلند) تشکیل شده است و یکی از قطب های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است.

این شهر به دلیل موقعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصر به‌ فرد خود، به پایتخت جهان شهرت دارد، لازم به ذکر است که این شهر وسیع ترین شهر جهان است، زیرا دارای 11.327 کیلومتر مساحت میباشد.

شهر نیویورک دارای 53 آسمان خراش است که بیش از 200 متر ارتفاع دارند، بیشترین تعداد آسمان خراش ها را میان همه شهرهای دنیا دارد. اولین آسمان خراش این شهر، برج آزادی است که در مکان مرکزی تجارت جهانی شهر نیویورک ساخته شده است.

نیویورک دارای 8.491.000 نفر جمعیت دارد، در عین حال، قطار شهری نیویورک که در سال 1904 افتتاح شد، طولانی ترین خط متروی جهان میباشد.

شهر های آمریکا

اقتصاد آمریکا

ایالات متحده آمریکا یکی از ثروتمندترین و متنوع ترین اقتصاد های جهان را دارد که توسط بخش خدمات مولد، تولید پیشرفته و تحقیق و توسعه در سطح جهان رهبری میشود. آمریکا از لحاظ نرخ تولید ناخالص داخلی دارای رتبه اسمی(Nominal GDP) اول و از لحاظ تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید یا PPP) در رتبه دوم دنیا قرار دارد.

دلار آمریکا در حال حاضر رایج ترین ارز، در گردش اقتصادی- تجاری دنیاست. اقتصاد این کشور به دلیل داشتن منابع غنی، کارخانجات صنعتی بزرگ، تولیدات داخلی، تکنولوژی، مواد دارویی، فضایی و نظامی رشد چشمگیری داشته که بعد از روسیه و عربستان صعودی، سومین کشور تولید کننده نفت و گاز طبیعی است.ایالات متحده با مجموع ثروت 3 تریلیون دلار، دارای بیشترین تعداد میلیاردر های جهان است و دارای اقتصادی پویا و منظم میباشد که بهترین زمینه های تجاری را برای بازرگانان فراهم میسازد.

فرهنگ آمریکا

فرهنگ آمریکا، آداب، رسوم و سنت های آمریکایی ها( مذهب، آداب غذا خوردن، آداب لباس پوشیدن، زبان، اصول ازدواج، موسیقی، طرز تفکر، روابط اجتماعی…) میشود. ایالات متحده آمریکا سومین کشور بزرگ جهان با بیش از 332 میلیون نفر جمعیت است که هر 9 ثانیه یک کودک متولد میشود و هر 11 ثانیه یک نفر می میرد.

علاوه بر بومیان آمریکایی که قبلاً در این قاره زندگی می کردند، جمعیت ایالات متحده بر اساس مهاجرت از کشورهای دیگر ساخته شد. طبق آمار اداره سرشماری، هر 666 ثانیه یک مهاجر جدید به ایالات متحده آمریکا نقل مکان میکند. به همین دلیل، ایالات متحده یکی از متنوع ترین کشورهای جهان است.

طبق گزارش کتابخانه کنگره آمریکا، تقریباً از هر منطقه ای از جهان بر فرهنگ آمریکایی تأثیر گذاشته است، به ویژه فرهنگ انگلیسی هایی که در اوایل دهه 1600 این کشور را مستعمره کردند. فرهنگ ایالات متحده نیز توسط فرهنگ های بومیان آمریکا، آمریکای لاتین، آفریقایی ها و آسیایی ها شکل گرفته است.

کلام آخر

ایالات متحده آمریکا یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان میباشد که دارای اقتصاد پویا، نظام قوی،‌ تکنولوژی مدرن و مراکز علمی- تحقیقاتی مجهزی میباشد. آمریکا هسته تجارت جهان و مرکز تحقیقاتی فضایی میباشد که از لحاظ وسعت چهارمین کشور جهان و از لحاظ اقتصاد اولین کشور در سطح دنیا میباشد.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر به وبلاگ مجله باوند کالا مراجعه کنید.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 با قیمت آنها

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 و قیمت آنها

آیا در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر های سال 2023 اطلاعاتی دارید؟ قیمت کامپیوترهای مدل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *