شنبه , آوریل 20 2024
ماهاتما گاندی

ماهاتما گاندی کیست؟

آیا بزرگترین رهبر انقلابی هندوستان را میشناسید؟ ماهاتما گاندی پدر هندوستان بود که به عنوان رهبر افسانه ای مردم هند، توانست هندوستان را از زیر سلطه و استعمار بزرگترین قدرت زمان(انگلستان) درآورد، تا اینکه بالاخره در سال 1948 ترور شد، زندگی و آموزه های او الهام بخش فعالانی چون: مارتین لوتر کینگ جونیور و نلسون ماندلا بود.

ماهاتما گاندی نام اصلی اش موهانداس کارامچاند بود، بین (1869-1948) زیست. گاندی وکیل، سیاستمدار، فعال اجتماعی و نویسنده هندی که رهبری جنبش ملی‌گرایانه را علیه بریتانیای کبیر بر عهده داشت. وی از طرف حکومت هندوستان به عنوان پدر هندوستان شناخته شد. گاندی در سطح بین المللی به دلیل دکترین اعتراض بدون خشونت(ساتیاگراها) برای دستیابی به پیشرفت سیاسی و اجتماعی مورد احترام قرار گرفته است.

هندی ها گاندی را لقب ماهاتما (روح بزرگ) میشناختند، ستایش بی‌نظیر جمعیت عظیمی که در طول مسیر تورهایش برای دیدن او جمع شده بودند،  باعث شد او به سختی بتواند در طول روز کار کند یا در شب ها استراحت کند، زیرا کار او به عنوان رهبر عمومی، هر روز سخت تر می‌شد. شهرت ماهاتما در زمان حیاتش در سراسر جهان گسترش یافت و تنها پس از مرگش افزایش یافت، نام ماهاتما گاندی در حال حاضر یکی از شناخته شده ترین نام ها در جهان است.

دوران کودکی ماهاتما گاندی

گاندی کوچکترین فرزند پدرش بود. پدرش- کارامچاند گاندی، سردبیر دیوان پوربندر(ایالت گجرات کنونی که آن زمان تحت فرمانروایی بریتانیا قرار داشت) بود. مادر گاندی، پوتلیبای نام داشت که یک فرد کاملاً مذهبی بود و بیشتر وقت خود را در خانه و معبد میگذراند، مرتب روزه می گرفت و در روزها و شب ها سرپرستی اعضای خانواده را برعهده داشت.

تحصیلات گاندی

امکانات آموزشی در پوربندر بسیار ابتدایی بود و گاندی در مدسه ای درس میخواند که بچه ها حروف الفبا را با انگشتان خود در خاک می نوشتند. اگرچه گاندی گهگاهی جوایز و بورسیه ها تحصیلی در مدارس محلی را دریافت میکرد، اما رکورد درس خوانی او در کل متوسط بود.

یکی از گزارش های ترمینال درباره او اینگونه می‌نویسد” گاندی در انگلیسی خوب، در حساب منصفانه و در جغرافیا ضعیف بود”  او در سن 13 سالگی ازدواج کرد و به همین دلیل یکسال از مدرسه محروم شد، در واقع او کودک متفکری بود که نه در کلاس می درخشید و نه در زمین بازی.

آنچه گاندی را از جوانان دیگر متمایز ساخت، پایان تخلفات او در دوران جوانی بود. “دیگر هرگز” قول او به خودش بعد از انجام هر اشتباه بود.

گاندی در سال 1887 از طریق آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه بمبئی(دانشگاه بمبئی فعلی) موفق شد به کالج سمالداس در باوناگار(بهوناگار) بپیوندد؛ از آنجایی که مجبور شد به طور ناگهانی از زبان مادری خود- گجراتی به زبان انگلیسی جابجا شود، فهمیدن درس ها و سخنرانی ها برایش دشوار بود، بنابر‌ این او به این کالج هیچ علاقه ای نداشت و پس از مدتی این دانشگاه را رها کرد و مشغول به کار شد.

اقامت در انگلستان و بازگشت به هندوستان

گاندی تحصیلات خود را جدی گرفت و تلاش کرد با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه لندن، زبان انگلیسی و لاتین خود را تقویت کند، اما در طول سه سالی که در انگلستان گذراند، دغدغه اصلی او بیشتر به مسائل شخصی و اخلاقی بود. گذار از فضای نیمه روستایی راجکوت به زندگی جهانی در لندن برای او آسان نبود. برای اینکه خود را با نحوه زندگی در لندن عادت بدهد، سختی های زیادی کشید.

گاندی یک فرد گیاه خوار تمام عیار بود و این موضوع با زندگی مدرن او در لندن تطابق نداشت اما پس از مدتی به عضویت کمیته اجرایی انجمن گیاه‌خواران لندن درآمد و مقاله هایی در مجله آن نوشت.

گاندی و استقلال هندوستان

جنبش استقلال‌طلبی هند در پانزدهم اوت سال 1947 به رهبری ماهاتما گاندی پیروز شدند و پیش نویس قانون اساسی دائمی کشور هند تصویب شد. این جنبش از شورش سال 1857 میلادی آغاز شد که نقطه عطف مهمی در تاریخ هندوستان بشمار می آید. مطابق با بیانیه دولت هند در سال 1858، در رأس سیستم جدید یک وزیر کابینه که وزیر امور خارجه هندوستان بود، قرار داشت.

در اواسط دهه 1940 میلادی همزمان با جنگ جهانی دوم، خیزش مردم هند به رهبری ماهاتما گاندی و آزادسازی ارتش ملی هندوستان به رهبری سوبهاش چاندرا، سبب ایجاد زمینه های اساسی استقلال هندوستان شد.

هندوستان قبل از اینکه تحت اشغال استعمارگران انگلیسی درآید،‌ کشوری بسیار موفق بود که خاندان های قدرتمندی بر آن حکومت میکردند و یک کشور ثروتمند داشت.

قدمت حضور اروپایی ها در هند، به قرن چهاردهم میلادی باز میگردد. انگلیسی ها با وارد شدن به هندوستان تمام مناطق آنرا اشغال کرده و گنجینه های آنرا تخلیه کردند، اما همه این استعمار به رهبری ماهاتما گاندی و توسط خود هندی های از بین رفت و در نهایت مردم هندوستان استقلال خود را بدست آوردند.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر به وبلاگ سایت باوند کالا مگ مراجعه فرمایید و  خواندن مطالب جالب لذت ببرید.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 با قیمت آنها

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 و قیمت آنها

آیا در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر های سال 2023 اطلاعاتی دارید؟ قیمت کامپیوترهای مدل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *