تاریخچه کشور ترکیه

تاریخچه کشور ترکیه

راجع به کشور ترکیه چه میدانید؟

کشور ترکیه یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست که با قدامت تاریخی و موقعیت جغرافیایی حساس ( که در شبه جزیره آناتولی در غرب آسیا و در منطقه بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد) در رده یکی از پرطرفدارین کشورهای دنیا برای مسافرت، مهاجرت، تحصیل و سرمایه گذاری است. این کشور دارای جمعیتی بیش از 84.000.000 نفر میباشد و یکی از ویژگی های قابل توجه این کشور دو- قاره- ای بودن آن میباشد که حصه غربی آن در قاره آسیا و حصه شرقی آن در قاره اروپا قرار دارد، این کشور به دلیل جاذبه های توریستی زیبایی که دارد سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این کشور سفر میکنند تا از بهترین مکان های تفریحی و طبیعی آن دیدن کنند.

ما در مقاله زیر کوشیدیم تا به صورت خلاصه اطلاعاتی راجع به تاریخچه کشور ترکیه و جمهوری فعلی ترکیه بیان کنیم تا  کاربران عزیز بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

تاریخچه  کشور ترکیه قبل از تاریخ

از حدود 1200 قبل از میلاد، سواحل آناتولی در ترکیه محل زیست یونانیان، بائولی ها و ایونیایی ها بود و شهر های متعدد آن توسط امپراطوران مختلف یونانی تأسیس شد.

سلسله قدرت هایی که قبل از تاریخ در ترکیه فرمانروایی داشتند، آناتولیان باستان، امپراتوری هیتی و ایالت های سیروهیتی بودندو اگر به تاریخچه کشور ترکیه، مخصوصاً آناتولی نگاهی بیاندازیم، سکونت انسان در آناتولی به عصر  حجر/سنگ بر میگردد. علاوه بر آن، تمدن ترکیه در عصر برنز در دهه های قبل از میلاد در آناتولی(آنتالیای فعلی) وجود داشته است .

تاریخچه کشور ترکیه در دوران کلاسیک

ترکیه در دوره های مختلف مورد حملات قدرت های متفاوتی قرار گرفته و قدرت های زیادی از جمله بیزانس های رم، حکمرانان ایران و قدرت های دیگر به نوبه خود به ترکیه وارد شدند اما از میان همه اینها بیزانس های رم قدرت زیادی داشتند، در همین دوران بود که از میان قبایل ترک قبیله (قایی/کایی) قدرتمندتر بود که در رأس همه قبایل ترک قرار گرفت ، مردم قبیله قایی به رهبری عثمان فرزند طغرل امپراطوری قدرتمندی را تشکیل دادند که گسترش زیادی یافت و قسمت اعظمی از تاریخچه کشور ترکیه را رقم زدند.

امپراطوری سلجوقیان در ترکیه

در نیمه دوم قرن 11 میلادی قبایل ترک سلجوقی حمله به ارمنستان و مناطق شرق آناتولی را شروع کردند و در نهایت قبیله ای از میان ترکمن های قدرتمند بنام قبیله سلجوقی در قرون وسطی به رهبری طغرل بیگ در سال 1037 یک امپراطوری قوی ایجاد کردند که از کوه های هندوکش تا شرق آناتولی، از آسیای مرکزی تا خلیج فارس را تحت اداره خود درآوردند و در سالهای بعد از سرزمین خود به  سمت خراسان و سپس ایران پیشروی کردند و شرق آناتولی را فتح کردند. آنها که از نظر فرهنگ و زبان به فارسی مسلط شده بودند، نقش مهمی را در توسعه سنت مشترک ترک-فارسی ایفا کردند.

جمهوری ترکیه

جمهوری ترکیه در سال 1923 توسط مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد که مبتنی بر نظام سکولار دموکراتیک، کثرت گرا و پارلمانی بود و  از همه جوانب رشد و توسعه یافت.

ترکیه در سال 1945 به سازمان ملل متحد پیوست، در سال 1952 به سازمان نظامی ناتو پیوست و در سال 1974 بخش شمالی قبرس را تحت اثر خود دراورد.

مصطفی کمال در سال 1923 به عنوان اولین رئیس جمهور ترکیه به سلطنت 623 ساله عثمانی پایان داد و آنکارا  را به عنوان پایتخت ترکیه تعیین کرد، او در سال 1934 از طرف پارلمان ترکیه لقب افتخاری (آتاتورک) یعنی پدر ترکها را دریافت کرد.

امروزه ترکیه به عنوان یکی از بهترین مراکز گردشگری در جهان است، از جمله آنتالیا که یکی از مشهورترین  و تاریخی ترین مکان های دیدنی این کشور است.

ترکیه دارای سیستم های تحصیلی مجهز و قوی میباشد که سالانه دانشجویان زیادی از کشورهای آسیایی جذب دانشگاه ها و مدرسه های آن میشوند و موفق به کسب مدارک علمی بالا و معتبری میشوند.

این کشور به دلیل دسترسی داشتن به آب های وسیع دریای مدیترانه و آب های دیگر، تجارت بحری خود را گسترش داده و سالانه درامد زیادی از این راه کسب میکند.

 

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 با قیمت آنها

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 و قیمت آنها

آیا در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر های سال 2023 اطلاعاتی دارید؟ قیمت کامپیوترهای مدل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *