جمعه , آوریل 19 2024
کشور چین

پرجمعیت ترین کشور جهان(2022)

کشور چین یک کشور تک حزبی است که با داشتن 1.450.000.000نفر جمعیت، به عنوان پر نفوس‌ترین کشور جهان شناخته شده است. این کشور با داشتن 9.596.961 کیلومتر مربع مساحت، چهارمین کشور پهناور دنیا است. حزب حاکم بر کشور چین، حزی کمونیست چین است که بر 22 استان، 5 منطقه خودمختار، 4 شهرداری و 2 منطقه ویژه اداری حکومت میکند.

پایتخت کشور چین، شهر پکن میباشد. این کشور در جنوب شرقی با دریای جنوبی چین و در شرق با دریای چین شرقی همسایه است که از سمت دیگری با کشورهای تایوان، کرده و ژاپن همسایه است.

تمدن کشور چین باستان یکی از کهن ترین تمدن های تاریخ میباشد که در سواحل حاصل خیز رود زرد که در دشت شمال چین جاری است، شکوفا شد.

سلسه شیا

در واقع، به سختی میتوانیم بگوییم که قدیمی ترین تمدن در چین به چه زمانی بر میگردد، اما یکی از قدیمی ترین فرهنگ هایی در که چین بوده و در داستان های افسانه ای چین ذکر شده است، سلسله شیا بودند که از 2100 الی 1600 قبل از میلاد حکمرانی کردند. شواهد زیادی وجود ندارد که نشان از واقعی بودن این سلسله در چین داشته باشد.

سلسله شانگ

سلسله شانگ، کنفوسیوس که بین سالهای 1050-1600 قبل از میلاد بر چین حاکم بودند، این اولین سلسله حکمرانی در چین است که در تاریخ ثبت شده است، رهبر این قبیله تان بوده است. دوران شانگ با پیشرفت های فکری در نجوم و ریاضی همگام بوده است.

کنفوسیوس(479-551 بعد از میلاد)

کنفوسیوس، معلم، سیاستمدار و فیلسوف چین بود که در سال 502 وارد سیاست شد و به عنوان فرماندار شهر انتخاب شد، او مدتی معلم بود و بیشتر وقت خود را صرف آموزش دادن کرد. کنفوسیوس میگوید”هر کجا میروی با تمام وجودت برو، اصلاً مهم نیست چقدر آهسته پیش میروی، برو تا زمانی‌که متوقف شوی”. ایده ها و گفته های او اساس فرهنگ چین را تشکیل میدهند و جایگاه بلندی در عقاید مردم چین دارند.

سیستم آموزشی کشور چین

چین یکی از پیشرو ترین کشورها از لحاظ توسعه اقتصادی و تجاری در جهان است و دارای سیستم آموزشی قوی است که فرصت های زیادی را برای شکوفایی آینده کودکان ارائه میدهد. سیستم مدارس چین اغلب به عنوان بهترین بستر برای پرورش متخصصان آینده با تحصیلی عالی تلقی میشود.

این کشور مدرسه های زیادی دارد، مدارس بزرگ و پیشرفته ای در شهرهای بزرگ چین، آموزش با کیفیت ارائه میدهند، در حالیکه در مناطق روستایی آنقدر توسعه یافته نیستند.

حقایقی درباره سیستم آموزشی چین

سیستم آموزشی چین به سه سال مهد کودک، شش سال دبستان و سه تا شش سال راهنمایی تقسیم میشود که اغلب چندین سال آموزش عالی بدنبال دارد. آموزش ابتدایی و سه سال اول دوره راهنمایی اجباری است و عمدتاً توسط دولت تأمین میشود. با این حال، مدارس هزینه ای در قبال درس اخذ میکنند و تقریبا(300 یوان) برای هر ترم اخذ میکنند که این پول شامل هزینه های غذایی و ورزشی نمیشود.

اقتصاد چین

اقتصاد کشور چین

چهل سال قبل، پس از یک دوره طولانی رکود اقتصادی، چین در بین هشتاد کشور برتر جهان نبود، اما پس از اینکه در تحول اجتماعی و اقتصادی در اواخر دهه 1970 آغاز شد، چین در مسیری قرار گرفت که در عرض چند ماه به جایگاه دومین اقتصاد جهان قرار گرفت.

اقتصاد چین پس از ایالات متحده امریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان است. صندوق بین المللی پول(IMF) پیشبینی میکند که چین در سالهای آینده به رشد 6 درصدی میرسد و اگر اینگونه ادامه یابد، اقتصاد چین از ایالات متحده پیشی میگیرد. تولید، خدمات و کشاورزی بزرگترین بخش های اقتصاد چین هستند که اکثریت جمعیت را بکار استخدام میکند و بیشترین سهم تولید ناخالص را دربر میگیرند.

صندوق ثروت چین تقریباً 996 میلیارد دلار میباشد و اگر اقتصاد چین همینگونه رشد صعودی داشته باشد، تا چند سال دیگر به سرمایه دارترین کشور جهان مبدل خواهد شد، این صندوق یکی از بزرگترین تأمین کننده گان مالی پروژه جاده ابریشم چین موسوم به پروژه جاده و کمربند است که تا حالا 26 میلیارد دلار روی آن سرمایه گذاری کرده است.

مردم چین

فرهنگ چین

چین تمدن باستانی با قدمتی 3000 ساله دارد و دارای فرهنگ غنی میباشد؛ زبان چینی با 1.700.000.000 نفر گوینده، پرشمارترین زبان دنیا میباشد.

کشور بزرگ و پهناور چین در شرق آسیا و همسایه کشورهای افغانستان، بوتان، برمه، هند، قزاقستان و کره شمالی است و جالب این است که اقلیت های مختلفی در این کشور زندگی میکنند اما تقریباً 91.9 درصد مردم آن را گروه “هان” (با جمعیت 900 میلیونی) و 8.1 درصد باقیمانده را گروه های اقلیتی دیگری تشکیل میدهند.

مردم چین دارای ارزش های فرهنگی خوبی هستند، آنها تحت هر شرایطی سعی میکنند که رفتار ایده آل را رعایت کنند و کاری انجام ندهند که باعث خجالت فرد دیگری شود،‌ بطوریکه آنها حتی حاضر هستند بخاطر منافع گروهی، از خواسته های فردی خود بگذرند. در خصوص روابط خانوادگی در این کشور باید بگوییم که روابط خانوادگی و احترام به یکدیگر در میان مردم آن بسیار زیاد اهمیت دارد و تأکید فراوانی بر سلسله مراتب دارند.

بسیاری از ارزش ها و عرف ها از فلسفه کنفوسیوس شکل گرفته است که بر پایه وظیفه، صداقت، وفاداری و احترام به بزرگان بنیادگذاری شده است.

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 با قیمت آنها

جدیدترین کامپیوتر های سال 2023 و قیمت آنها

آیا در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر های سال 2023 اطلاعاتی دارید؟ قیمت کامپیوترهای مدل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *