چهارشنبه , آوریل 24 2024
ایلان ماسک

نگاهی به زندگی جالب ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک، (متولد 28 ژوئن 1971، پرتوریا، آفریقای جنوبی)، کارآفرین آمریکایی متولد آفریقای جنوبی که شرکت پرداخت الکترونیکی PayPal و spaceX  را تاسیس کرد، و در این کمپانی شروع کرد به ساخت وسایل و گجت های مرتبط با فضا. او همچنین یکی از اولین سرمایه گذاران مهم و همچنین مدیر اجرایی شرکت تولید کننده خودروهای الکتریکی تسلا است.

اوایل زندگی ایلان ماسک

ماسک از پدری اهل آفریقای جنوبی و مادری کانادایی به دنیا آمد. او از کودکی استعداد زیادی در کامپیوتر و کار آفرینی داشت و در سن 12 سالگی یک بازی ویدئویی ساخت و آن را به یک مجله کامپیوتری فروخت. در سال 1988، پس از گرفتن پاسپورت کانادایی، ماسک آفریقای جنوبی را ترک کرد زیرا تمایلی به حمایت از آپارتاید از طریق خدمت اجباری نظامی نداشت و به دلیل اینکه به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتر بود به ایالات متحده مهاجرت کرد.

پی پال و اسپیس ایکس

ایلان ماسک در دانشگاه کوئینز در کینگستون، آنتاریو تحصیل کرد و در سال 1992 به دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا منتقل شد و در سال 1997 مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و اقتصاد دریافت کرد. او در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ثبت نام کرد، اما او در آن زمان دانشگاه را ترک کرد.

آن هم تنها پس از دو روز، زیرا او احساس می کرد که اینترنت پتانسیل بسیار بیشتری برای تغییر جامعه نسبت به کار فیزیکی دارد. در سال 1995 او Zip2 را تأسیس کرد، شرکتی که نقشه ها و فهرست های تجاری را برای روزنامه های آنلاین ارائه می کرد. در سال 1999 Zip2 توسط سازنده کامپیوتر Compaq به قیمت 307 میلیون دلار خریداری شد.

ماسک سپس یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.com را تأسیس کرد که بعداً به PayPal تبدیل شد که در انتقال پول به صورت آنلاین تخصص داشت. و بعد فروشگاه آنلاین eBay در سال 2002 پی پال را به قیمت 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد.

ماسک مدتها متقاعد شده بود که برای بقای حیات، بشریت باید به گونه ی چند سیاره ای تبدیل شود. با این حال او از هزینه های هنگفت راکت های فضایی ناراضی بود. در سال 2002 او  Space Exploration Technologies (SpaceX) را برای ساخت موشک های مقرون به صرفه تر تأسیس کرد.

دو موشک اول آن فالکون 1 (اولین بار در سال 2006 پرتاب شد) و فالکون 9 (اولین بار در سال 2010 پرتاب شد) بودند که هزینه بسیار کمتری نسبت به موشک های رقیب داشتند. موشک سوم، فالکون هوی یا Heavy (برای اولین بار در سال 2018 پرتاب شد) برای حمل 117000 پوند (53000 کیلوگرم) به مدار زمین طراحی شد که تقریباً دو برابر از بزرگ‌ترین رقیب آن، یعنی دلتا IV هوی شرکت بوئینگ، با یک سوم هزینه ساخته شد.

اسپیس ایکس جانشین فالکون 9 و فالکون هوی: سیستم فوق سنگین-استارشیپ را معرفی کرد. Super Heavy می تواند 100000 کیلوگرم (220000 پوند) را به مدار زمین حمل کند.، فضاپیمایی که برای حمل و نقل سریع و ایجاد پایگاه در ماه و مریخ طراحی شده است. اسپیس ایکس همچنین فضاپیمای دراگون را توسعه داد که تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حمل می کند. دراگون می تواند هفت فضانورد را حمل کند.

و در یک سفر داگ هرلی و رابرت بنکن را به ایستگاه فضایی بین المللی در سال 2020 حمل کرد. اولین پروازهای آزمایشی سیستم Super Heavy-Starship در سال 2020 راه اندازی شد. ایلان ماسک علاوه بر این که مدیرعامل اسپیس ایکس است. همچنین طراح اصلی موشک های فالکون، دراگون و استارشیپ بود.

تسلا

ایلان ماسک مدت‌ها به خودروهای الکتریکی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی تسلا موتورز (که بعداً به تسلا تغییر نام داد)، یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد بود، تبدیل شد. در سال 2006 تسلا اولین خودروی خود به نام رودستر را معرفی کرد که با یک بار شارژ می توانست 245 مایل (394 کیلومتر) را طی کند.

برخلاف اکثر وسایل نقلیه الکتریکی قبلی که ایلان ماسک فکر می‌کرد که کسالت‌بار و حوصله سر بر هستند، این یک خودروی اسپرت بود که می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه از 0 تا 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت برسد. در سال 2010، عرضه اولیه این شرکت حدود 226 میلیون دلار بود.

دو سال بعد تسلا سدان مدل S را معرفی کرد که به دلیل عملکرد و طراحی آن مورد تحسین منتقدان خودرو قرار گرفت. این شرکت به خاطر شاسی بلند لوکس مدل X خود که در سال 2015 وارد بازار شد، تمجیدهای بیشتری به دست آورد.

ایلان ماسک در سال 2013 که از هزینه (68 میلیارد دلار) یک سیستم راه‌آهن پرسرعت در کالیفرنیا ناراضی بود، یک سیستم سریع‌تر جایگزین به نام Hyperloop، یک لوله پنوماتیک که در آن یک قطار حامل 28 مسافر می‌تواند 350 مایل (560 کیلومتر) را طی کند، پیشنهاد کرد.

که بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو را در 35 دقیقه با حداکثر سرعت 760 مایل (1220 کیلومتر) در ساعت، تقریباً سرعت صوت طی میکند.  ایلان ماسک ادعا کرد که هایپرلوپ تنها 6 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و با خروج قطار ها به طور متوسط ​​هر دو دقیقه، این سیستم می تواند شش میلیون نفر را که هر سال در آن مسیر سفر می کنند حمل کند،

با این حال، او اظهار داشت که بین اجرای اسپیس ایکس و تسلا، نمی تواند زمانی را به توسعه هایپرلوپ اختصاص دهد.

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

بیل گیتس

بیل گیتس و زندگی نامه اش 2022

بیل گیتس کیست؟ آیا در مورد خیر اندیش‌ترین مرد جهان میدانید؟ بیل گیتس که نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *