پنج‌شنبه , آوریل 18 2024
تأثیر اینترنت بر جهانی شدن

تأثیر اینترنت بر جهانی شدن روابط افراد

اینترنت در سال 1960 اختراع  و نخستین بار به وسیله شبکه آرپانت ایجاد شد که نخستین بار ایده آن توسط آقای پائول باران ارائه شد. طبق آمار سال 2005 میلادی، اینترنت به تعداد 850 میلیون نفر کاربرد داشته و هر روز به تعداد کاربران آن افزوده میشود.

اینترنت به عنوان یک از بزرگترین وسایل ارتباطی در جهان توانست تمام دنیا را به یک دهکده کوچکی تبدیل کند. این وسیله ارتباطی توانست یکی از مشکلات بزرگ جهانیان را برطرف کند و آن انتقال اطلاعات و ارتباط با دوستان از راه دور بود که امروزه انسانها در نقاط مختلف دنیا باهم ارتباط برقرار میکنند، میتوانند تصویر یکدیگر را ببینند، از راه دور کار میکنند و از اخبار مختلف دنیا باخبرمی شوند.

ما در مقاله پیشرو کوشیده ایم که اطلاعات مفیدی راجع به تأثیرات اینترنت بر جهانی شدن ذکر کنیم تا کاربران عزیز بتوانند به اطلاعات مورد علاقه خود دست یابند.

امروزه اینترنت بزرگترین منبع اطلاعاتی است که تقریباً تمام جهانیان از آن استفاده میبرند و یکی از نکات مهم آن این است که هر‌چیزی را که در جستجوی آن باشیم، میتوانیم پیدا کرده و به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد از راه دور استفاده کنیم.

اینترنت در نخستین سال هایی که اختراع شد، موتور های جستجوی جدید مثل کروم و وبگاه های دیگر روی آن نصب نشده بود، با سرعت پایین و کیفیت کم در بعضی از کشورهای اروپایی و همچنان کشور آمریکا کاربران زیاد یافت اما زمانی که موتور جستجوی کروم روی آن نصب شد، شرکت گوگل الگوریتم هایی در آن معرفی کرده و یک سیستم کاملی برای جستجو آماده کرد.

شرکت های بزرگ دیگری مثل آمازون، یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام در پی آن تأسیس شدند و روند جهانی شدن را تسریع بخشیدند.

از 2000 میلادی به بعد روند کارها در اکثر کشور ها آنلاین شدند و خیلی از معاملات، مراودات، ارتباطات و سیستم ها بطور الکترونیکی درآمدند، اکثر دولت ها الکترونیزه شدند، امور دولتی سرعت پیدا کردند و امنیت کشورها بیشتر شد.

با پیشرفت صنعت تکنولوژی از جمله مبایل و کامپیوتر، دنیای اینترنت گسترده تر شد و انسانها توانستند چیزهای زیادی را کشف کنند.

  • پیشرفت در عرصه دانش

امروز  انسان ها در دنیای اینترنت میتوانند هر علم، فن، دانش و مهارتی را که بخواهند بیاموزند و اطلاعاتی را  در حوضه های علمی مختلفی از جمله  علوم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مهارت های دیگری همچون زبان های بین المللی، اطلاعات در مورد تاریخچه کشورها، علوم و فنونی مثل ریاضیات، فزیک، کیمیا و علوم دیگر جستجو کنند و یاد بگیرند.

  • پیشرفت در تجارت

اینترنت در عرصه تجارت کمک شایانی به جهانیان در عرصه های اقتصادی و تجاری کرده است، امروز بزرگترین کسب و کارها، فروشگاه ها، آموزشگاه ها، دانشگاه ها و معاملات تجاری از طریق اینترنت انجام میشود.

  • در عرصه سیاسی

کنفرانس های سیاسی بین المللی توسط شبکه های مجازی و با استفاده از سیستم وب کام برگزار میشود، جلسات سیاسی بین کشوری، توافقات بین المللی، قراردادهای اقتصادی بین کشوری وغیره .. همه با استفاده از اینترنت میسر است.

  • در عرصه فن و مهارت

هر فن و مهارتی که دوست داشته باشید، میتوانید با استفاده از اینترنت یاد بگیرید و با جستجو کردن مهارت مورد علاقه خود ویدیوی آموزشی  را تماشا کرده و یاد بگیرید.

  • روابط اجتماعی و فرهنگی

فضای مجازی دنیای بزرگیست که از سراسر جهان افراد مختلف با خوی و خصلت ها، فرهنگ ها، ملیت ها، و نژاد های متفاوت باهم ارتباط برقرار میکنند. آنها از فرهنگ یکدیگر آگاه میشوند، زبانهای گویشی همدیگر را یاد میگیرند، معاشرت ها، قوانین ملی و عادت های مختلفی را تجربه میکنند و همه اینها توسط رسانه های اجتماعی اینترنتی میسر است.

امروز یوتیوب در اکثر کشورها استفاده وسیعی دارد و کاربران زیادی از طریق یوتیوب کسب درآمد میکنند به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین رسانه های اجتماعی در جهان است، در کنار آن اینستاگرام و فیسبوک نیز به شهرت جهانی دست یافتند. تمام تبادلات فرهنگی از طریق اینترنت انجام میشود، اکنون یک فرد آمریکایی میتواند با استفاده از زبان انگلیسی با یک فرد هندی ارتباط داشته باشد و به همدیگر از فرهنگ ها و رسم و رواج های خود بحث کنند.

سخن آخر

جهانی شدن یک پروسه چشمگیر و با اهمیتی است که با اختراع اینترنت و وسایل ارتباطی اینترنتی شروع به رشد کرد، تعداد زیادی از افراد جهان وارد این پروسه شدند و در نهایت این روند در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی تأثیرات به سزایی گذاشت.

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی 5 تا از جدیدترین ماشین های 2023 با قیمت آن

معرفی 5 تا از جدیدترین ماشین های 2023 با قیمت آن

آیا باور می‌کنید که در سال 2023 به تعداد 3900 ماشین بنز در ایران وجود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *