بورسیه فولبرایت

بورسیه فولبرایت آمریکا

با بورسیه تحصیلی فولبرایت آشنایی دارید؟ احتمالا شما هم دوست دارید مثل افراد زیادی که الان در آمریکا مشغول تحصیل هستند، به آمریکا رفته و در بهترین دانشگاه های جهان ادامه تحصیل بدهید و پس از اینکه فارغ التحصیل شوید، معتبرترین مدرک تحصیلی جهان را دریافت کنید.

بورسیه فولبرایت آمریکا یکی از برنامه تحصیلی ایالات متحده آمریکا است که سالانه به دانشجویان مقطع ارشد در سراسر جهان اعطا شده و شامل امتیازات زیادی میشود.

ما در مقاله زیر کوشیده ایم تا اطلاعات مفید و کاربردی در مورد بورسیه فولبرایت و نحوه ثبت نام در آن بیان کنیم تا کاربران عزیز بتوانند به اطلاعات مورد نیاز دست یابند.

پس از اینکه جنگ جهانی دوم پایان یافت و سازمان ملل متحد تأسیس شد، آمریکایی ها به فکر ایجاد روابط صلح جویانه و تبادله فرهنگی بین کشورها شدند، در همان سال(1946) سناتور آمریکایی بنام جمیز ولیلیام فولبرایت، طرح بورسیه های فولبرایت ها معرفی کرد که توسط کنگره آمریکا پذیرفته شد، در واقع هدف این طرح تبادله فرهنگی و نزدیک سازی فرهنگ ها و ملت ها بود.

برنامه فولبرایت آمریکا شامل هه رشته های تحصیلی میباشد که 4000 بورسیه در سراسر جهان ارائه میدهد و تقریبا از 155 کشور جهان دانشجو می پذیرد، این بورسیه شامل کمک هزینه های تحصیلی، شهریه، کمک هزینه زندگی، بیمه درمانی و امتیازات دیگری میشود که در نهایت پس از فارغ التحصیل شدن، مدک معتبری به دانشجور اعطا میشود.

جیمز ویلیام فولبرایت کی بود؟

جیمز ویلیام فولبرایت متولد 9 آوریل 1905 میلادی، سناتور ایالات متحده آمریکا در ایالت آرکانزاس و یکی از اعضای حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا بود که یکی از سرسخت ترین پشتیبانان راه اندازی سازمان ملل متحد بود و مدت 15 سال به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشت.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه فولبرایت

از آنجا بورسیه فولبرایت آمریکا یکی از معتبرترین برنامه های تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین المللی میباشد، سالانه دانشجویان زیادی برای دریافت این بورسیه ثبت نام میکنند و به رقابت می پردازند، این بورسیه بر اساس شایستگی طراحی شده است که تقریبا 1600 دانشجوی آمریکایی، 1200 دانش پژوه آمریکایی، 4000 نفر دانشجویان بین المللی و 900 دانش پژوه بین المللی را پوشش داده است.

شرایط این بورسیه با توجه به کشور مبدأ مهاجرت تحصیلی بستگی دارد، اما شرایط کلی آن شامل: ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره ای( حد‌ اقل 79 از آزمون تافل، 8 نمره از آیلتس یا 105 نمره از دولینگو)، ارائه مدرک فارغ التحصیلی دوره های قبلی با نمرات عالی، انگیزه‌نامه، ارائه مدرک GRE در صورت در دسترس بودن…. میشود

اولین شرط که مهمترین شرط است، این است که فرد تابع کشوری باشد که در لیست بورسیه فولبرایت وجود داشته باشد، زیرا آمریکا برخی از کشورها را از لیست بورسیه فولبرایت حذف کرده است.

برای ثبت نام کردن در مقطع کارشناسی ارشد، باید اسناد تکمیلی دوره لیسانس را همراه با فرم درخواست ارائه بدهد، داشتتن نمرات عالی در دوره لیسانس

مراحل ثبت نام در بورسیه فولبرایت

متقاضیان فولبرایت باید حداقل شرایط زیر را داشته باشند:

  1. داشتن مدرک لیسانس
  2. داشتن مدرک تافل با نمره حد اقلی 80
  3. سابقه تحصیلی قوی (حداقل 1)
  4. برای رقابت برای فولبرایت، دانش آموزان باید نشان دهند:
  5. تجربه پژوهشی قبلی (فعالیت های تحقیقاتی)
  6. سابقه تدریس/آموزش قبلی
  7. توصیه نامه های قوی
  8. در صورت در دسترس بودن ارائه سند تجربه کاری پروژه هایی که با اهداف آموزشی/حرفه ای مطابقت دارند
  9. ارائه دادن دلیل قانع کننده برای انجام پروژه در خارج از کشور در کشور خاص
  10. علاقه به خدمت به عنوان سفیر فرهنگی در خارج از کشور

چند صفحه اطلاعات بیوگرافی: نام، آدرس، مدارس حضوری، فعالیت ها و افتخارات، اشتغال و غیره.

بیانیه پیشنهادی برای مطالعه، تحقیق یا برنامه‌های آموزشی، که در آن برنامه‌های خود و دلایل خود را برای انجام آن‌ها در کشور مورد نظر خود توضیح می‌دهیداین بیانیه نباید از 2 صفحه برای کمک هزینه تحقیقاتی تجاوز کند و نباید از 1 صفحه برای موقعیت های ETA تجاوز کند. باید عنوان پروژه هفت کلمه یا کمتر داشته باشد و دارای یک رشته تحصیلی مشخص از لیست رشته های فولبرایت باشد.

یک بیانیه شخصی تصویری از خود به عنوان یک فرد ارائه بدهید، این باید به تاریخچه شخصی، پیشینه خانوادگی، تأثیرات روی رشد فکری شما، فرصت های آموزشی و فرهنگی (یا کمبود آنها) که در معرض آنها بوده اید، و روش هایی که این تجربیات بر شما تأثیر گذاشته است، بپردازد. همچنین علایق و توانایی‌های خاص، برنامه‌های شغلی، و اهداف زندگی … خود را نیز درج کنید. این نباید ثبت حقایقی باشد که قبلاً در برنامه ذکر شده است یا توضیحی از بیانیه مطالعه پیشنهادی شما باشد.» این عبارت نباید بیش از 1 صفحه

سه توصیه نامه برای کمک هزینه تحصیلی یا تحقیقاتی، هر سه نامه عموماً از طرف هیئت علمی خواهد بود که حداقل دو مورد از آنها باید در رشته اصلی شما (یا رشته ای که در آن درخواست می کنید) باشد. برای موقعیت های ETA، حداقل دو نامه باید از دانشکده ای باشد که شما در آن درس خوانده اید. توصیه کنندگان باید شما را به خوبی بشناسند و با پروژه پیشنهادی شما آشنا باشند

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش و فرهنگ

تأثیر آموزش بر فرهنگ

 به نظر شما آموزش چه نقشی در فرهنگ سازی میتواند داشته باشد؟ آیا دانش در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *