پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
گلها

گلها و تأثیر آنها بر روحیه ما

گلها از جمله ظریف ترین نباتات طبیعت هستند که دارای انواع و رنگ های مختلفی میباشند

گلها دارای رایحه های زیبا و جذابی بوده  واز فرح بخش ترین موجودات زمین میباشند که به انسان آرامش می دهند.

گل ها مانند انسان ها زندگی جالب و جذابی دارند و طریق تولید مثل، رشد و تکامل آنها با اندکی تفاوت، شبیه انسانها است و به همین دلیل در حفظ و مراقبت گل های خود باید کوشا باشیم.

گل ها انواع بی شماری دارند و یک تعداد گل ها به دلیل خواص فزیکی و کیمیاوی خاصی که دارند و همچنان به این دلیل که نادر و کمیاب هستند،‌ شهرت و استفاده بیشتری در میان مردم دارند.

روش های تولید مثل گل ها

گل ها مانند خیلی از گیاهان دیگر به دو روش جنسی و غیرجنسی تولید مثل میکنند و هر گل میتواند یکی از این روش ها را داشته باشد.

بعضی از گل ها از روش جنسی و بعضی نیز از روش غیر جنسی استفاده میکنند.

روش جنسی گلها طوری است که برای تولید مثل نیاز به دو گل (‌ نر و ماده )‌ است، یعنی جنس نر و ماده  دارای دستگاه های تناسلی میباشند که توسط آنها مواد زاید را خارج میکنند و از طریق همین دستگاه ها تولید مثل میکنند.

گرده افشانی گل ها توسط حشرات کوچکی که بر روی گل ها می نشینند تا از گرده گل تغذیه کنند، انجام میشود زیرا حشرات گرده های نر را با شاخ ها و پاهای خود به جنس ماده انتقال میدهند و به این طریق تولید مثل میکنند.

موارد استفاده گل ها

گلها نظر به ظرافت، زیبایی و خواص کیمیاوی که دارند موارد استفاده زیادی دارند. از جمله در تزئین خانه ها، پارک ها،‌ دفاتر و طبیعت نقش برازنده ای دارند و درهرجایی که باشند به زیبایی آنجا می افزایند.

گلها برازنده احساسات آدم ها استند و گاهی وقتا همین گلها خاطرات ما را برای ما یادآوری میکنند، به همین علت گلها برای ما  ارزش معنوی زیادی دارند و با بوی و رنگ دلنشین خود ما را سرزنده میکنند.

  • گل ها بهترین هدیه هستند

گلها به عنوان نماد زیبایی و خوشبویی، بهترین هدیه ای است که میتوانیم برای عزیزان خود تقدیم کنیم و آنها را خوشحال کنیم. به دلیل اینکه همه گل ها را دوست دارند، ما میتوانیم در هر مناسبتی، برای هر فردی گل تقدیم کنیم، چه روز مادر باشد و برای مادر هدیه بدهیم، چه روز همسر باشد، چه مراسم ازدواج باشد، فرقی نمیکند ما میتوانیم به هرکسی گل هدیه بدهیم.

  • نقش گل ها در دکوراسیون

شما میتوانید گل ها را در هر مراسم عروسی، مذهبی، سالگرد تولد یا مناسبت های دیگر ببینید و حضور گل ها میتواند هر مکانی را تبدیل به بهشت کند. بوی خوش گلها میتواند هر مکانی را جذاب تر جلوه دهد.

تزئین گلها میتواند نقش مهمی در زیبایی خانه، محیط کار، سالن های رسمی، سالن های ازواج … داشته باشد.

  • نقش گلها در غذا

از گلها در ساخت نوشیدنی های خوشمزه و غذاهای لذت بخش استفاده میکنند. گلهایی چون، رز، قاصدک، شبدر، ویولا، اسطوخودوس و بسیاری دیگر نقش مهمی در ساخت ادویه های غذایی استفاده میشوند، علاوه بر اینکه به غذا بوی خوبی میدهند، طعم غذا را بهتر میکنند و اشتهای شما را بالا میرند. چند گل خیلی معروف که در غذا استفاده میشوند، در زیر معرفی کرده ایم

الف-  گل داوودی

این گل مشهور به گیاه ملی ژاپن است، و زادگاه اصلی آن زیبا کشور چین، بوده و دارای 200 گونه مختلف میباشد. برخی از گونه های آن یکساله و برخی چند ساله هستند. طعم این گل شیرین و تازه است و میتوان به شکل دمنوش در چای، و همچنان در غذا استفاده کرد.

ب-  گل رز

گل رز مشهور به گل عشق و دوست داشتن است. از این گل در تهیه انواع کیک و شیرینی، درست کردن مربا و کارامل استفاده میکنند.

  ج-  گل همیشه بهار

گل همیشه بهار دارای طعمی شبیه زعفران میباشد که مخلوطی از تند و تلخ و تیز است و دارای رنگ زرد طلایی تا نارنجی است.

از گل همیشه بهار میتوان در تهیه سوپ و سالاد استفاده کرد.

  • فواید درمانی گلها

یکی از موارد استفاده گلها در صنعت داروسازی میباشد. از گلها داروهای مختلفی ساخته میشوند، اکثراً داروهای آرام بخش میسازند که باعث رفع مشکلات روحی و جسمی میشوند. گلها باعث ایجاد افکار مثبت، امنیت، تندرستی و سلامتی در بدن میشوند و در نهایت اضطراب را کاهش میدهند.

اگر شما هم دوست دارید به آرامش روحی دست یابید، پس همین حالا گلهای زیبا و دلنشینی را کنار پنجره خانه خود بگذارید و لذت ببرید.

نویسنده و ترجمه: سهراب رستمی

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش و فرهنگ

تأثیر آموزش بر فرهنگ

 به نظر شما آموزش چه نقشی در فرهنگ سازی میتواند داشته باشد؟ آیا دانش در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *